مقایسه پهپاد های ایرانی با رقبای منطقه ای


در این گزارش به معرفی پهپادهای ساخته شده توسط چند کشور مهم منطقه و مقایسه ای کوتاه با مشابه ایرانی آنها می پردازیم. پیش از این در گزارش های مستقلی نمونه های گوناگون پهپادهای ایرانی را معرفی کرده بودیم.\n

مشرق - پهپادها یا همان پرنده های هدایت پذیر از دور در زمینه های مختلف عملیات های نظامی و غیرنظامی وسیله ای شناخته شده هستند که در برخی موارد حتی گوی سبقت را از ماهواره ها و هواپیماهای سرنشین دار نیز ربوده اند.

مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. یکی از مزیت های مهم این وسائل در مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نچندان بالا مستقر هستند بر نمی آید و هواپیماهای سرنشین دار هم بیشتر به دلیل محدودیت های تحمل انسان امکان پرواز طولانی مدت را ندارند.

در عملیات های رزمی هم که بخش مهم دیگر مأموریت های پهپادها را تشکیل می دهد، حذف خطر آسیب دیدن خلبان به عنوان بخشی از توان دفاعی که هم به سرعت قابل جایگزینی نیست و هم هزینه ای چند میلیون دلاری برای آموزش و تمرین وی صرف می شود، حذف تبعات ناشی از به اسارت در‌آمدن او توسط دشمن، ارزانتر تمام شدن طیفی از مأموریت های تهاجمی در صورت اجرا توسط پهپاد و آماده به کار بودن بالاتر آنها نسبت به هواپیماهای سرنشین دار برخی از مزیت های مهم این وسائل هوایی هستند.

به علاوه در کاربردهای پلیسی و امنیتی، مأموریت های جستجو و نظارت هوایی، پایش مرزها و حفاظت از منابع طبیعی هم پهپادها روز به روز بیشتر جای خود را باز می کنند در حالی که اغلب، نیاز به افزودن امکانات بیشتر و تغییرات طراحی نسبت به نمونه نظامی ندارند.

از اینرو کشورهای مختلفی برای رفع نیازهای داخلی و کسب منافع اقتصادی از طریق فروش سامانه های بدون سرنشین در بازارهای نظامی و غیرنظامی دست به کار ساخت نمونه های مختلفی از پهپادها شده اند. در این گزارش به معرفی پهپادهای ساخته شده توسط چند کشور مهم منطقه و مقایسه ای کوتاه با مشابه ایرانی آنها می پردازیم. پیش از این در گزارش های مستقلی نمونه های گوناگون پهپادهای ایرانی را معرفی کرده بودیم.

هند؛ همکاری های مشترک از ابتدا

کشور تاریخی هندوستان سابقه ای به نسبت طولانی و بیش از نیم قرن در صنایع هوافضایی دارد. مونتاژ هواپیماهای جنگی روسی و انگلیسی اولین تلاش های این کشور در این عرصه را شکل داد که با تلاش های ناموفق برای ساخت نمونه بومی هواپیمای جنگنده پیگیری شد.

فعالیت های این کشور در زمینه پهپادها از همان ابتدا به کارهای صهیونیست ها در این عرصه گره خورد. به عقیده برخی کارشناسان پس از موفقیت رژیم اشغالگر قدس در استفاده عملیاتی از پهپاد در 1982، هندی ها هم در سال بعد اولین نمونه پهپاد را با کمک گرفتن از این رژیم برای بسترسازی در جهت راه اندازی زیرسامانه های مختلف لازم، به تولید رساندند، تا 4 سال بعد مشغول کار روی بخش هایی نظیر ارسال و دریافت تصاویر و کنترل و هدایت بوده و در 1988 برنامه طراحی و ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز نمودند.

حاصل این برنامه پهپاد «نیشهات» بود که در 1995 اولین پرواز خود را به انجام رساند. این پهپاد از یک طرح ساده و شناخته شده استفاده نموده و مانند بسیاری از پروژه های دفاعی هندی، مسیری بسیار طولانی را برای توسعه و رسیدن به تولید انبوه پیموده است به طوریکه بخشی از آزمایش های نهایی آن در سال 2002 به پایان رسید.

شاید دلیل این امر دسترسی این کشور به محصولات صنایع غربی و شرقی و خریداری پهپادهای مختلف خارجی خصوصاً نمونه هایی مانند هرمس اسرائیلی باشد در حالی که کشورهایی مانند آفریقای جنوبی که از نظر منابع با هند چندان قابل مقایسه نیستند سریعتر از هندی ها طرح هایی در این رده رابه نتیجه رساندند.

رقابت تاریخی هند با چین و پاکستان خصوصاً‌ در زمینه موازنه قوای نظامی باعث شد تا با ادامه دادن همین مسیر و ارتباط با صنایع هوافضایی کشورهای دیگر خصوصاً روسیه و البته رژیم صهیونیستی، در عصر دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناروی های پیشرفته، کاستی های خود را تا حدود زیادی جبران کرده و امروزه نمونه های جدیدی از پهپاد را با کمک شرکت های خارجی ساخته و به خدمت بگیرند.

در زمینه پهپادهایی با موتور جت، «لاکشیا» نخستین نمونه هندی است که در سال 1985 برای اولین بار پرواز کرد و با 15 سال تأخیر در سال 2000 وارد تولید شد. مأموریت های آن شامل هدف پروازی سرعت بالا و شناسایی است. بیشینه سرعت این پهپاد کمتر از 850 کیلومتر بر ساعت و برد آن نیز کمتر از 150 کیلومتر است.

پهپاد لاکشیا



خانواده پهپادهای «راستوم» با سه نمونه مختلف، دسته دیگری از پهپادهای هندی هستند که نام خود را از یک متخصص هوافضایی هندی گرفته اند. راستوم-1 که با الهام از هواپیمای «لانگ-ئی-زد» طراحی شده توسط برت روتان ساخته شد، در سال 2009 نخستین پرواز خود را انجام داده و طبق طراحی باید به مداوت پروازی 12 ساعت دست یابد. این پهپاد 5.12 متر طول، 7.9 متر دهانه بال، بیشینه سرعت 225 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز 8000 متر دارد.

«راستوم-اچ» با طراحی کاملاً متفاوت با راستوم-1، پهپادی بزرگ برای مأموریت های طولانی به مدت 24 ساعت است که به برد و سقف پرواز بالاتری نیز دست می یابد. این پهپاد 9.5 متری با دهانه بال 20.6 متر، قادر به حمل 350 کیلوگرم محموله بوده، به بیشترین برد 1000 کیلومتر و سقف پرواز 10668 متر دست می یابد.

راستوم-اچ



راستوم-اچ شباهت بسیاری به پهپاد اسرائیلی «هرون» دارد که باز هم نشان دهنده ارتباط صنعت پهپادی آنها با هند است. نمونه ای از این پهپاد با نام راستوم-2 برای اجرای مأموریت های تهاجمی تحت توسعه قرار دارد.

مهمترین طرح پهپادی هندی ها که در مراحل ابتدایی طراحی است، پهپاد تهاجمی «آئورا» نام دارد که با استفاده از طرح بال پرنده شباهت های زیادی با پهپادهایی نظیر «آر-کیو-170»، «نئورون» و «فانتوم ری» یافته است. هم از نظر علوم مختلف هوافضا و هم از بابت زیرسامانه های عملیاتی، این پهپاد یک جهش رو به جلو برای صنعت پهپادی هند به شمار می رود. قرار است این پهپاد کمتر از 15 تن جرم و دست کم 9هزار متر سقف پرواز داشته و در سال 2015 نخستین پرواز خود را به انجام برساند.

طرحی منتشر شده از پهپاد هندی آئورا



پاکستان؛ آهسته و پیوسته

سابقه پاکستان در صنایع هوایی هر چند با همسایه شرقی اش هند چندان قابل مقایسه نیست اما در زمینه پهپادها به مراتب بیشتر تلاش کرده است.

پاکستانی ها از اوائل دهه 1980 فعالیت های پهپادی خود را آغاز نموده و هر دو بخش خصوصی و دولتی آن در این زمینه فعالیت می کنند.

بیش از 30 نمونه پهپاد مختلف در این کشور ساخته شده که بیشتر شامل پهپادهای کوچک و متوسط با مداوت پرواز چند دقیقه تا کمتر از 8 ساعت است. برخی نمونه ها مانند پهپاد «فالکو» که تحت امتیاز ایتالیا ساخته می شود، به مداومت پرواز 14 ساعت دست یافته و البته از نظر زیرسامانه ها نیز در رده پیشرفته ترین پهپادهای پاکستان قرار می گیرند.

ظاهراً ساختار محبوب طراحان پاکستانی، بدنه استوانه ای یا مکعب مستطیلی، بال بالا، دم H شکل متصل به بالها و یک موتور ملخی در انتهای بدنه است که البته در بسیاری از پهپادهای متوسط دنیا نیز از گذشته تاکنون استفاه شده است.

به جز یک نمونه پهپاد هدف با نام «نیشان-تی-جی-1000» با موتور توربوجت به نظر می رسد بقیه نمونه های پاکستانی از موتورهای ملخی استفاده می کنند.

نمونه موتور جت از پهپاد نیشان



از جمله پهپادهای طراحی شده توسط این کشور می توان به «فلامینگو» با برد بیش از 200 کیلومتر، سقف پرواز تا 4200 متر، طول 5.18 و دهانه بال 7.31 متر و مداومت پروازی 6 تا 8 ساعت اشاره نمود.

فلامینگوی پاکستان



نمونه ای دیگر از محصولات پاکستانی، پهپاد «جاسوس» با دهانه بال نزدیک به 5 متر، سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، برد 80 تا 100 کیلومتر، سقف پرواز حدود 3050 متر و مداوت پروازی 4 تا 5 ساعت است.

پهپاد جاسوس-2 پاکستان



پهپادهای عملیاتی پاکستان در مأموریت های شناسایی، هدف پرنده، عملیاتی انتحاری و آموزش هدایت پهپاد به کار می روند و طرح هایی برای ساخت پهپادهای مسلح نیز در این کشور دنبال می شود.

عمده انواع بومی پهپادهای پاکستانی دارای ساختار مشابهی هستند و در واقع هر چند از نظر کمیت، محصولات این کشور قابل توجه است اما سطح پیشرفتگی آنها تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

ترکیه؛ حرکت بلند پروازانه

کشور ترکیه با مونتاژ جنگنده آمریکایی اف-16 تجارب خوبی در برخی زمینه های تولید یک محصول پیشرفته هوایی بدست آورد هر چند که این به هیچ وجه به معنی ایجاد توانمندی طراحی بومی نبود.

تنوع محصولات پهپادی ترک ها با بیش از 10 نمونه مختلف، کم نیست اما جدی ترین حرکت این کشور در عرصه پرنده های بدون سرنشین با رونمایی از پهپاد آنکا(که تیها هم نامیده می شود) مشخص گردید.

صنایع هوایی ترکیه سال هاست در سایه ارتباط با صنایع پیشرفته دنیا اعتبار مناسبی برای خود کسب کرده که مونتاژ جنگنده اف-16 برای نیروی هوایی ارتش این کشور از نتایج چنین ارتباطی بود هر چند تاکنون حضور بین المللی پررنگی در مقایسه با صنایع کشورهای غربی از ترکیه دیده نشده است. بعلاوه سابقه ساخت تجهیزات و زیرسامانه های هواگردها نیز در ترکیه وجود دارد نظیر برخی سامانه های مخابراتی و یا تسلیحات هوایی.

به جز چند نمونه پهپاد کوچک و دست پرتاب، نمونه هایی هم در رده متوسط در بین محصولات این کشور دیده می شود. البته فرماندهان نظامی و سیاسی ترک به در اختیار گرفتن سریع بهترین محصولات غربی و البته رژیم صهیونیستی بیشتر اعتقاد داشته اند تا توسعه بومی محصولات. البته پهپادهای هدف نیز توسط صنایع این کشور ساخته شده است.

طرح پهپاد آنکا با دو نمونه اصلی شناسایی با مداوت پروازی بالا و رزمی برنامه ریزی شده است که نمونه اول در سال 2010 نخستین پرواز خود را انجام داده و طبق زمان بندی باید تا قبل از پایان سال 2012 به تولید برسد.

این پهپاد بزرگ با طول 8 متر، دهانه بال 17.3 متر، جرم 1600 کیلوگرم و برخورداری از یک موتور توربوپراپ به بیشترین سرعت 217 کیلومتر بر ساعت، برد نهایی 4896 کیلومتر، سقف پرواز 9144 متر و مداوت پروازی 24 ساعت دست می یابد.

پهپاد آنکا؛ محصول جاه طلبانه ترکیه



برخی کارشناسان نظامی عقیده دارند طراحان ترکیه ای با استفاده از مشاوران آمریکایی و اسرائیلی موفق به طراحی این پهپاد شده اند که تفاوت فاحشی با سایر محصولات ترکیه از نظر ابعاد و مقدورات پروازی دارد. حتی در صورت صحت نداشتن این مدعا، شباهت ساختاری آنکا با پهپادهایی چون پریدیتور آمریکا و هرمس-450 اسرائیل(که در اختیار ترکیه نیز هست) مشهود بوده و الگو برداری از این پهپادها را تأیید می کند که البته امری مرسوم برای کشورهای در حال توسعه تلقی می شود.

در هر صورت پهپاد آنکا برای کشور ترکیه یک گام جهشی محسوب می شود و سطح کیفی طراحی و تولید قابل قبول آن و اعتماد نظامیان ترک نشان دهنده عزم جدی این کشور در به نتیجه رساندن این برنامه است. خصوصاً که نمونه رزمی آن و تبلیغات گسترده برای ارائه آنکا در بازارهای بین المللی نیز مؤید همین مطلب است.

و اما ایران...

کشورمان ایران نیز که امروزه یکی از مهمترین قدرت های در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا محسوب می شود از سال ها پیش و در واقع اواسط جنگ تحمیلی 8 ساله و تقریباً همزمان با هند و پاکستان فعالیت های خود بر روی هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کرده و امروز با گذشت بیش از دو دهه، ده ها نمونه از پهپادهای کوچک تا بزرگ را به تولید انبوه و استفاده عملیاتی در مناطق مختلف کشور رسانده است. محصولاتی که طی شدن روند گام به گام در توسعه آنها قابل تشخیص است.

خانواده پهپادهای متوسط مهاجر و ابابیل در نقش های شناسایی و هدف پرنده، پهپادهای موتور جت و دوربرد شاهد و کرار با همین مأموریت ها و طرح های جدیدی همچون پهپاد سفره ماهی از معروف ترین نمونه های ایرانی هستند که پیش از این به معرفی آنها پرداخته بودیم. سفره ماهی دارای یک طراحی پیشرفته از نوع نزدیک به طرح های تلفیقی بال و بدنه است که در پهپادهای جدید و در حال توسعه در دنیا دیده می شود.

پهپادهای کوچک و متوسط هر سه کشور هند و پاکستان و ترکیه مشخصات قابل مقایسه و قابل رقابتی دارند و پرداختن به مقایسه ای جزئی بین آنها هدف این گزارش نیست.

دو کشور ایران و پاکستان در زمینه تنوع محصولات رده متوسط به هم بیشتر نزدیک هستند و هند و ترکیه به دلایلی که گفته شد کمتر بر روی تأمین نیاز از طریق محصولات صرفاً بومی تأکید داشته اند.

همچنین به جز محصولات پاکستانی جدید که فقط مونتاژ این کشور بوده و نه بومی، ضعف در زیرسامانه های لازم برای کنترل از راه دور در محصولات این کشور مشهود است. در حالی که بیشترین برد اعلام شده برای پهپاد های ایرانی که بدون کمک کشورهای خارجی توسعه یافته اند به 1000 کیلومتر می رسد.

پهپادهای شاهد با برد 700 و کرار با برد 1000 کیلومتر، هر دو مشخصات عملیاتی برتری هم از نظر سرعت و هم از برد و سقف پرواز نسبت به لاکشیای هندی و نیشان پاکستانی دارند در حالی که ترک ها هیچ نمونه قابل رقابتی با این دو محصول ایرانی ندارند.

پهپاد کرار، مسلح به بمب



با مقایسه ای بین سایر محصولات ایرانی که حاصل کار چندین مجموعه مختلف صنعتی هستند و بر مبنای اطلاعات رسمی منتشر شده مشاهده می شود در تمامی رده های پهپاد از نمونه هایی با دهانه بال کوچکتر از 20 سانتیمتر تا بیش از 10 متر، محصولاتی در کشورمان ساخته شده است و تنها در رده پهپادهایی مانند راستوم-اچ هند و آنکای ترکیه تاکنون اطلاعات زیادی اعلام نشده هر چند که در بین پهپادهای جدید نمایش داده شده در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم-7، دست کم یک نمونه می تواند در این رده قرار بگیرد.

رسمی ترین اطلاعات منتشر شده از پهپادهای ایرانی با مداومت پرواز بالا در مورد پهپاد شاهد129 است که قابلیت پرواز به مدت 24 ساعت را داشته و همچنین امکان شلیک موشک سدید را دارد. بنابر این باید گفت تنها همین نمونه از پهپادهای کشورمان از هم اکنون با نسل بعدی راستوم-اچ و آنکای ترکیه که قرار است قابلیت شلیک موشک پیدا کنند رقابت می کند. البته از نوع پیشران مورد استفاده در  شاهد129 صحبتی به میان نیامده و در صورت استفاده از موتور توربوجت یا توربوفن باید آن را در سطحی بالاتر از آنکا و راستوم-اچ قرار داد زیرا توان رسیدن به سرعتهای بالاتری نسبت به این دو را خواهد داشت که با موتور توربوپراپ به دلیل محدودیت های ذاتی آن نمی توان رسید. برد بسیار زیاد این پهپاد که 1700 تا 2000 کیلومتر عنوان شده، دیگر موضوعی است که باید به عنوان یک ویژگی مهم به آن اشاره کرد.

نکته مهم اینجاست که متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت ها و صنایع خارجی قرار داشته و با اتکا به توان داخلی موفق به توسعه و تولید بیش از 500 فروند از انواع مختلف هواپیماهای بدون سرنشین در این سال ها شده اند.

البته الگوبرداری از طرح های موفق و مطرح خارجی نیز در برخی پهپادهای جدید ایرانی مشهود است که به عنوان یک راه حل میانبر پذیرفته شده در طراحی محصولات، مورد قبول است اما توسعه زیرسامانه های مختلف حتی موتور و تولید انبوه آنها در داخل کشور به انجام می رسد که سبب سرپا ماندن صنعت پهپاد در کشورمان حتی با وضع تحریم های شدیدتر در چند سال اخیر شده است.

بنابراین به جرأت می توان گفت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این صنعت نه تنها در منطقه بلکه در دنیا بسیار بالا بوده همانگونه که افتخاراتی نظیر تصویربرداری طولانی مدت و عبور از روی ناوهای هواپیمابر و ناوشکن های نیروی دریایی آمریکا و پایگاه های این کشور در زمان اشغال عراق در چند سال گذشته نیز اثبات عملی این جایگاه بوده است.

اقتدار ایرانی

ضربه متقابل ایران به تهاجم دشمن قطعا موقت نخواهد بود
 
دریابان شمخانی در گفتگو با فارس:
ضربه متقابل ایران به تهاجم دشمن قطعا موقت نخواهد بود

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبرد دفاعی گفت: ایران هیچگاه ضربات اول را نمی‌زند و هیچ وقت آغازگر تهاجمی نبوده و نیست اما درصورت تهاجم قطعا ضربه ایران موقت نخواهد بود.

دریابان علی شمخانی رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبرد دفاعی در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اشاره به اظهارات و تهدیدات سران رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: ایران هیچگاه ضربات اول را نمی‌زند و هیچ وقت آغازگر تهاجمی نبوده و نیست اما درصورت تهاجم، قطعا متقابل ایران موقت نخواهد بود و آنها می‌توانند این موضوع را تست کنند و نتیجه‌اش را ببینند.

وی افزود: بعد از جنگ تحمیلی تا الان، 28 سال است که دشمن ما را تهدید نظامی می‌کند اما علت عدم اقدام عملی آنها، قدرت ایران است. تراز قدرت در جمهوری اسلامی ایران یکی از علت‌های اصلی عدم تهاجم دشمن به ایران محسوب می شود.

شمخانی تاکید کرد: این قدرت از حمایت مردمی تا قدرت نیروهای مسلح ترکیبی را ایجاد می‌کند که هزینه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را فراتر از منفعتش در ذهن تصمیم‌گیرندگان این تهدیدها قرار داده است.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبرد دفاعی ادامه داد: تا زمانی که ما بتوانیم این معادله را حفظ کنیم که راهش ناشی از پیوستگی حکومت و مردم است، به طور قطع تهاجم علیه ایران در صحنه تبلیغات و رسانه باقی خواهد ماند اما روزی که این معادله بشکند آنها از هر فرصتی برای پیشبرد مقاصد خودشان از جمله استفاده از قدرت نظامی بهره می ‌برند.

 * ناکارآمدی سپر دفاع موشکی منطقه با تدابیر ایران

شمخانی همچنین با اشاره به استقرار سپر دفاع موشکی در برخی کشورهای همسایه ایران گفت: آنها حساب کردند که جمهوری اسلامی ایران چه قدرت‌هایی را در اختیار دارد و به 3 قدرت بازدارندگی رسیدند که یکی از آنها قدرت موشکی ایران است و برای مقابله با این قدرت موشکی، با میلیاردها دلار سپری را تحت عنوان سپر دفاع موشکی طراحی کردند.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبرد دفاعی تاکید کرد: اما خود آنها هم اشاره می‌کنند که این سپر و گنبد یک موضوع تضمین کننده صددرصد نیست و جمهوری اسلامی هم راهکارهایی را مدنظر قرار داده که بتواند تأثیر این سپر را که بی‌تأثیر نیست به سمت کاهندگی هدایت کند.

جنایتکاران تاریخ

عدنان الدلیمی – یکی از منفور ترین خلبانان تاریخ

 وقتی جنگ شروع شد این ژنرال هنوز سروان بود . یکی از اولین ماموریت های او بمباران یک بیمارستان پر از مجروح در اهواز بود . بیمارستانی که حتی بیماران غیر نظامی نیز در آن بستری بودند. در همان روز ها هم بود که به همراه یک اسکادران بازار روز اهواز را بمباران کرد و به یک قطار مسافربری نیز حمله برد.هنوز صحنه های دلخراش جنایات او در بمباران بیمارستان – بمباران بازار پر از مردم غیر نظامی و ... هنوز در اذهان مردم زنده است .

 کمی بیشتر با این ... آشنا شوید

 عدنان الدلیمی در سال 1954 (1333)در شهر عانه از توابع استان الانبار عراق متولد شد . و پس ار پایان تحصیلات در دوره متوسطه وارد نیروی هوایی عراق شد و پس از سه سال از دانشکده نیروی هوایی فارغ التحصیل شد . درباره خصوصیات اخلاقی این ... این را بدانید که در ایام جوانی دارای کلکسیونی از زنان بود که معشوقه های او به حساب می آمدند . خانه این خلبان عشرتکده ای بود که دامن بسیاری از زنان و دختران جوان در آن آلوده شد به طوری که گزارشات بسیاری از او به مرکز پلیس می رسید که همه به خاطر دوستی او با رییس پلیس بایگانی می شد .

 او در سال 64 پس از بمباران جزیره خارک که طبق اطلاعیه نظامی عراق ادعا شده بود طی آن چند کشتی غرق شده و به تاسیسات و اسکله های جزیره آسیب وارد شده موفق به دریافت مدال شجاعت و نشان قادسیه شد . او در همان سال 64 هم با همراهی یک اسکادران موفق به بمباران تهران شد .

 پروازهای این خلیان و بمباران مناطق مسکونی آبادان اهواز دزفول بستان مهران تهران و دیگر شهرهای ایران از به اصلاح افتخارات او می باشد و او همیشه به آنها می نازید . او حتی در مراسم اعطالی مدال شجاعت به صدام گفت :

 سرورم من خانه های ایرانیان را به آتش کشیدم.

 و صدام با لبخندی به او گفت : آفرین بر تو . تو یکی از شیران قادسیه هستی که برای خود و عشیره ات مجد و افتخار آفریدی .

 اما شهرت این خلبان ... بیشتر به دلیل کشتار تاریخی مردم بیگناه و بی دفاع شهر حلبچه می باشد . او فرماندهی اسکادرانی را بر عهده داشت که با فرو ریختن بمب های شیمیایی خود شهری را در کمتر از چند دقیقه ...

 عدنان در تاریخ 1/7/1988 در مصاحبه ای با مجلیه الف-با عراق گفت :

 به ما درباره بمباران شهرها دستورهایی داده شده بود . در آن روز من مسئول پایگاه هوایی الناصریه بودم . اخبار واصله حکایت از آن داشت که نیروهای ایرانی شهر حلبچه را اشغال کرده اند . پس از یک پرواز شناسایی متوجه شدیم که نیروهای ایرانی به عمق خاک ما نفوذ کرده اند . به اطلاع فرماندهی رساندیم که در این شرائط بمباران فایده ای ندارد . از توپخانه خواسته شد تا این ماموریت را انجام دهد ولی گلوله باران آنها هم فایده ای نداشت . در آن هنگام ژنرال حمید شعبان فرمانده نیروی هوایی عراق در تماسی به عدنان می گوید باید یک حمله شیمیایی به منطقه انجام دهید . ساعت 2 بعد از ظهر جنگنده ها تیک اف کردند و نیم ساعت بعد حلبچه در انبوه گازهای کشنده از نفس افتاده بود.

 خلبان عدنان به یکی از دوستانش گفته بود که وقتی عکس های بمباران حلبچه را به حمید شعبان فرمانده نیروی هوایی عراق نشان دادیم تصور کردیم به خاطر کشته شدن هم وطنانش افسرده می شود ولی او خنده بر لبانش نشست و نزدیک بود از خوشحالی کنترل خود را از دست بدهد .

 بعد از مدتی عدنان وسایر خلبانان شرکت کننده در آن عملیات با صدام ملاقات کردند . صدام به آنان گفته بود : مهم این است که شما درس فراموش ناشدنی به دشمن دادید.

 پس از آن عملیات جنایتکارانه عدنان به عنوان مشاور فرمانده نیروی هوایی منصوب شد و پس از مدتی با دختر فرمانده نیروی هوای ازدواج کرد .

 وی همچنین طی عملیات مرصاد (تلاش ناموفق منافقین به کشورمان پس از پایان جنگ) ماموریت ایجاد پوشش هوایی را برای منافقین برعهده داشت .

 حالا در کنار نام سرهنگ آمریکایی پل وار فیلد تیبس که همه هنرش سبز کردن قارچ اتمی بر فراز هیروشیما بود نام سرتیپ عدنان الدلیمی را هم به خاطر بسپارید.

احتمال وقوع جنگ الکترونیک

سامانه‌های دیده‌بانی‌هوشمند در پدافندهوایی/احتمال وقوع جنگ الکترونیک
 

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس به تبیین نقش پدافند هوایی در جنگ تحمیلی پرداخت و اظهار داشت: برای پدافند هوایی کشورمان می‌توانیم 3 برهه از زمان را ترسیم کنیم. پدافند هوایی ایران از سال 1312 به صورت مرحله به مرحله کار خود را آغاز کرد تا اینکه در دهه 1330 به شکل اصلی خودش به عنوان تیپ مستقل دفاع هوایی می‌رسد و کارش را شروع می‌کند.

وی افزود: پدافند هوایی با ورود رادارها و سامانه‌های موشکی و توپخانه‌ای از دهه 1330 تا پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که تقریبا یک شکل و شمایل استقراری، ثابت و ایستایی به خود می‌گیرد، تنها وظیفه‌اش حفظ و حراست از پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی بوده تا بتوانند از تهاجمات دشمن را در برابر پایگاه‌های شکاری و بمباران فرودگاه‌ها جلوگیری کنند.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در طول 8 سال دفاع مقدس وظیفه پدافند هوایی بسیار بیشتر شد، گفت: در آن زمان حس می‌شد که دهلیزها و معابر نفوذی که هواپیماهای حمله‌ور بعثی عراق از طریق آن حمله می‌کنند در مسیر پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی نیست و برای اینکه از پالایشگاه‌های و سدها و نیروگاه‌ها حفظ و حراست می‌شد، بخشی از سامانه‌های پدافند هوایی باید گسترش می‌یافت.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تاکید کرد: در آن فضای پس از انقلاب با وجود ناامنی‌ها و ترور‌ها و اینکه با وجود بدنه مردمی اما تعدادی از فرماندهان ارتش، مردمی نبودند، وقتی جنگ شروع شد پدافند هوایی فرماندهانی که در آن زمان در خود می‌بینند کسانی بودند که در پیکره پدافند بودند و با یک کار جهادگونه سامانه‌ها را گسترش دادند و با تاکتیک‌ و تکنیک متناسب با هم در برابر دشمن می‌ایستند.

وی با بیان اینکه وقتی عملیات والفجر 1 را آنالیز و بررسی می‌کنیم می‌بینیم تاکتیکی‌ که به کار رفته است تا آن زمان در دنیا کم نظیر بوده است، گفت: بسیاری از تاکتیک‌ها بایستی در اتاق‌های جنگ و دفاع و با حضور فرماندهان استراتژیست نظامی و هماهنگی کامل نیروهای مختلف باشند تا عملیات با موفقیت انجام شود. اما دیدیم که چندین جوان که به سمت فرماندهی و عملیات نیرو و پدافند منصوب شده بودند عملیات‌هایی این چنینی را با موفقیت انجام دادند.

اسماعیلی همچنین اظهار داشت: حضرت آقا در خصوص اقدامات پدافند هوایی در عملیات‌های دفاع مقدس فرمودند «پدافند هوایی ابتکارات و اقدامات عجیبی برای کشور در زمان دفاع مقدس ایجاد کرد»، ایشان 236 مرتبه در رابطه با پدافند هوایی فرمایش داشته‌اند که تمام این فرمایشات یک سو داشت و آن هم اولویت‌ اول بودن پدافند هوایی در صحنه‌های رزم آتی است.

وی ادامه داد: بعد از اتمام 8 سال دفاع مقدس و شروع یک بستر جدید در دنیا و مشاهده جنگ‌های امروزی که در آن کشورهای غاصب برای هجمه و حملاتشان بر علیه کشورهای مظلوم برای سرعت عمل بیشتر و دقت بالاتر و حصول نتیجه بهتر ر زمان کوتاهتر در زمینه‌ هوا از سامانه‌های هواپایه استفاده می‌کنند، این نیاز حس شد که یک یگان تخصصی و صرفا دفاع هوایی باید تشکیل شود تا همه ابتکارات و تفکرات نظامی و تمام ایدئولوژی اجرایی‌اش را بر روی مسائل پدافند هوایی متمرکز کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) گفت: پدافند هوایی علاوه بر استقلالش که در دهم شهریورماه 1387 از نیروی هوایی پیدا کرد، لازمه دیگرش این بود که از همه پتانسیل دفاعی کشور استفاده کند به همین جهت اسم قرارگاه را به خود گرفت و نیرو نشد.

وی تاکید کرد: گسترش سامانه‌های راداری، شنود الکترونیکی دیده‌بانی، سامانه‌های موشکی ارتفاع بالا و متوسط سامانه‌های توپخانه‌ای ارتفاع کم و دوش پرتاب در بیش از 3 هزار نقطه در کشور ایجاد شده و پدافند هوایی لایه به لایه دیده شده است.

اسماعیلی ادامه داد: در همین راستا در بحث چگونگی رویارویی با هجمه حملات و تهدیدات احتمالی آینده، سامانه‌هایی که از قبل موجود بود، بومی سازی شدند زیرا ما در تهدید و تحریم‌ به موازات هم هستیم. جهاد خودکفایی قرارگاه و صنایع وزارت دفاع و دانشگاه‌ها کمک کردند تا سامانه‌های موجود در کشور که از قبل وارد شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور شده بود امروز به سامانه‌های بومی و کاملا ایرانی تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: در بخش تولیدات هم سامانه‌های جدیدی در حوزه راداری، شنود الکترونیکی، جنگ الکترونیکی و سامانه‌های موشکی به عرصه پدافند هوایی کشور وارد شده است. ورود این سامانه‌ها از چندین لحاظ به پدافند هوایی و حفظ امنیت هوافضای کشور کمک می‌کند یکی از آن بخش‌ها این است که دیگر پدافند هوایی تک محوری و تک فرکانسی و تک طیفی نیست.

اسماعیلی ادامه داد: زیرا جنگ‌های آینده همانند جنگ‌های 8 سال دفاع مقدس نیست و ممکن است ما با یک فضای جنگ الکترونیک بسیار شدید و در سطح وسیع روبرو شویم، پس نیاز بود سامانه‌های کشف و شناسایی ما دارای طیف‌های فرکانسی متعدد باشند که الان سامانه‌هایمان این قابلیت را دارند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با بیان اینکه کارهای بسیار خوبی در بخش جنگ الکترونیک و استفاده از سامانه‌های دیده‌بانی هوشمند صورت گرفته است، اظهار داشت: آنچه که پدافند هوایی به صورت لایه به لایحه به آن فکر کرده است، استفاده از سامانه‌های بومی و تولیدات ایرانی توامان در مراکز هسته‌ای، حساس، حیاتی و بعد کل کشور جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش تحقیقات بالغ بر 250 نخبه کشوری با قرارگاه همکاری می‌کنند، گفت: ما تاکتیک‌‌هایمان را هم بر حسب تکنیک تنظیم می‌کنیم، اگر می‌بینیم در دنیا کشورهای صاحب تکنولوژی دارای سامانه‌های پیچیده و پیشرفته هستند و اگر ما به سبب تهدید‌ها و تحریم‌هایی که می‌شویم نمی‌توانیم به آن اندازه پیچیدگی و پیشرفت داشته باشیم، اما به اندازه‌ای در سامانه‌های بومی و ایرانی پیشرفت داریم که بتوانیم با تاکتیک‌ منحصربه‌فردمان دشمن را به زانو در بیاوریم. آنچه که امروز شاهدش هستیم تبلور و عجینی از تاکتیک اسلامی و الهی در کنار تکنیک‌های بومی و ایرانی است.

اسماعیلی تصریح کرد: تهدیدات برای پدافند هوایی نقطه قوت است، هر زمان پدافند هوایی کشور حس کند تهدیدی وجود دارد، سامانه‌هایش را ارتقا می‌دهد و گسترش‌ها و آماده‌باش‌هایمان هم بیشتر خواهد شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) با اشاره به تهدیدات دشمن فرامنطقه‌ای گفت: ما تهدید هوایی و تهدیدات دشمن فرامنطقه‌ای را برای خودمان به عنوان یک مساله هراس‌آمیز نمی دانیم و این تهدیدی که باعث تقویت ما می‌شود، تقویت پدافند هوایی را هم در تنوع تجهیزات و هم تاکتیک‌ به دنبال دارد.

پرواز با هواپیمای بدون دم وسر

«پرواز با هواپیمای بدون دم وسر»
 

سرتیپ بازنشته نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران امیر خلبان عباس پورعلی از یادگاران دوران دفاع مقدس است که از روزهای اول و همزمان با اغاز جنگ حضور فعالی در آن داشته است به همین بهانه گفت و گوی کوتاهی با وی انجام داده ایم که می خوانید:


در زمان دفاع مقدس بحث تحریم ها وجود داشت و اکثر هواپیماها دچار نواقص و مشکلاتی بودند. ولی بچه های نیروی هوایی از تبحر بالایی برخوردار بودند و با تمامی موانعی که در پرواز برایشان وجود داشت در تمامی عملیاتها پرواز می کردند و نقاط حساس دشمن را منهدم می نمودند... بچه ها با تمامی مشکلات پروازی در تمامی عملیاتهای ارتش و سپاه پشتیبانی های لازم را انجام می دادند و در کنار آن حفاظت هوایی و مراقبت از بنادر خلیج فارس را نیز بر عهده داشتند. واقعیت این بود که تصور دشمنان بر این بود که با رفتن اساتید آمریکایی نیروی هوایی ایران دچار مشکل خواهد شد و هیچگونه اقدامی نمی تواند انجام دهد ولی بچه های ما ثابت کردند که می توانند کارهای خارق العاده انجام بدهند،شرایط برای ما در مواردی به جایی می رسید که به دلیل نداشتن امکانات ما هواپیماهای صدمه دیده را تعمیر و دوباره مورد استفاده قرار می دادیم حتی من به عنوان کاندید هواپیماهای تعمیر شده را تست می زدم و جالب اینکه یکبار با یک هواپیمایی که نه دم داشت و نه سر بعد از تعمیر پرواز کردم و آن را به رده پروازی بر گرداندم.

جناب پورعلی چطور شد نیروی هوایی را انتخاب کردید؟

** من به پرواز علاقه زیادی داشتم بخصوص پرواز با هواپیمای شکاری، که در آن زمان تعداد خلبان در شهر مشهد بسیار کم بود. برای اینکار من در دانشکده خلبانی تهران ثبت نام کردم و یک دوره یکسال را در آنجا گذراندم که در این دوره بیشتر با مسایل نظامی و آموزش زبان اشنا شدم و بعد از آن دو سال در امریکا دوره خلبانی تخصصی دیدم با هواپیماهای مختلف از جمله هواپیماهای یک موتوره،جت های آموزشی T38 وT37 کار کردم ونهایتا در سال 51 به ایران برگشتم و در ایران دوره های خلبانی F5شکاری و همچنین F4 را زیر نظر اساتید آمریکایی حاضر در ایران دیدم.

*در زمان دفاع مقدس چه درجه ای داشتید؟و اولین پروازتان در آن دوره چگونه بود؟

**من در زمان جنگ با درجه سروانی مشغول فعالیت بودم و اولین پرواز من در اولین روز جنگ بود که ما در آماده باش در پایگاه بندر عباس بودیم که ساعت 14 به من اعلام شد که به سمت بوشهر پرواز کنم که البته هواپیماهای عراقی تا بوشهر آمده بودند بازگشته بودند و من ماموریت دوم را از همدان پرواز کردم. در دوره دفاع مقدس در تمامی مناطق جنگی من پرواز داشتم و در تمام عملیات ها حضور داشتم.

*شما در آن دوره با چه کسانی همرزم بودید؟

** من با شهید بابایی،شهید رستمی و اردستانی و همچنین شهید دوران همرزم بودم البته آنها هواپیماهایشان با من متفاوت بود و در عملیاتها با هم بودیم.

*شرایط برایتان در دوره دفاع مقدس چگونه بودیم؟

**در زمان دفاع مقدس بحث تحریم ها وجود داشت و اکثر هواپیماها دچار نواقص و مشکلاتی بودند. ولی بچه های نیروی هوایی از تبحر بالایی برخوردار بودند و با تمامی موانعی که در پرواز برایشان وجود داشت در تمامی عملیاتها پرواز می کردند و نقاط حساس دشمن را منهدم می نمودند... بچه ها با تمامی مشکلات پروازی در تمامی عملیاتهای ارتش و سپاه پشتیبانی های لازم را انجام می دادند و در کنار آن حفاظت هوایی و مراقبت از بنادر خلیج فارس را نیز بر عهده داشتند. واقعیت این بود که تصور دشمنان بر این بود که با رفتن اساتید آمریکایی نیروی هوایی ایران دچار مشکل خواهد شد و هیچگونه اقدامی نمی تواند انجام دهد ولی بچه های ما ثابت کردند که می توانند کارهای خارق العاده انجام بدهند،شرایط برای ما در مواردی به جایی می رسید که به دلیل نداشتن امکانات ما هواپیماهای صدمه دیده را تعمیر و دوباره مورد استفاده قرار می دادیم حتی من به عنوان کاندید هواپیماهای تعمیر شده را تست می زدم و جالب اینکه یکبار با یک هواپیمایی که نه دم داشت و نه سر بعد از تعمیر پرواز کردم و آن را به رده پروازی بر گرداندم.

*یکی از خاطرات تلخ وشیرین فعالیتتان در آن دوران را بیان کنید؟

** خاطره شیرین من حضورم در تمامی عملیاتهایی بود که با پیروزی نیروهای غیور ایرانی همراه بود عملیات فتح المبین که از دزفول ما وارد عمل شدیم و با پیروزی قاطع نیروهای ایران و آزادسازی حدود 2500 کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط عراق به پایان رسید،فتح خرمشهد هم جزو عملیاتهایی بود که خاطره شیرینش همیشه به یادماندنی است... تنها خاطره تلخ من اصابت توپ ضد هوایی به هواپیمایم بود که در نهایت توانستم هواپیما را در همدان بنشانم.

منافقین

انتقال مسؤولیت حوادث ریز و درشت داخلی به منافقین ، این فرصت را برای آنها فراهم کرد تا بدون زحمت خاصی و به پشتوانه اعتراف داخلی ها، در صحنه بین المللی شاهدی موثق از حجم نفوذ و تاثیرگذاری خود در فضای داخلی ایران در اختیار داشته باشند و به عنوان مثال با مصادره برخی تجمعات چنین وانمود کنند که این حرکت ها لبیک مردم به دعوت آنها بود و لذا این گروهک ، جایگاه مردمی وسیعی دارد! این در حالی است که منفورترین گروه سیاسی و شبه نظامی در میان مردم ایران همین منافقین هستند که دست شان به خون مردم آغشته است.

کار و کاسبی فوتبالیست ها

کار و کاسبی فوتبالیست های پولدار چیست؟ کار و کاسبی فوتبالیست های پولدار چیست؟
فوتبالیستهای ایرانی در بازار کار دنبال چه صنفی می­ روند؟ در این گزارش نگاهی انداخته شده است به شغل دوم تنی چند از فوتبالیستهایی که یا دوران بازنشتگی از فوتبال را در حال تجربه کردن هستند یا اینکه در کنار فوتبال به فکر درآمدزایی دیگری افتاده ­اند.

گرانی کمر شکن

مهار گرانی هنر است ، نه نوشتن متن استیضاح
این احتمال هم وجود دارد که بخواهند با حاشیه های این چنینی ، حواس مردم را از مشکلات اصلی منحرف و به مسائل بی فایده ای مانند استیضاح ، سرپرستی وزارتخانه ، رأی اعتماد به وزیر معرفی شده و ... مشغول کنند!